Michalski MarianMICHALSKI Marian (1939-1966) porucznik nawigator, poległ śmiercią lotnika

Urodził się 8 IX 1939 r. w m. Miejskie Pola, gmina Przedbórz w rodzinie Piotra i Jadwigi z Sobczyków. Rodzina utrzymywała się z rolnictwa. W momencie jego narodzin w obejściu przebywali jeszcze uciekinierzy z dobytkiem ze spalonego przez Niemców Przedborza.

Po ukończeniu Szkoły Podstawowej nr 1 w Przedborzu, a następnie szkoły średniej, w 1960 r. zdał egzaminy wstępne i został przyjęty do Oficerskiej Szkoły Lotniczej im. Jana Krasickiego w Dęblinie. Kształcił się na kierunku nawigacyjnym. Po egzaminach końcowych Komendant OSL ppłk pil. Eugeniusz Pniewski rozkazem nr 04 z 31 III 1963 r. nadał mu odznakę specjalności „Nawigator”. Wtedy też został promowany na podporucznika Wojska Polskiego.

Po urlopie skierowano go do służby w nowo sformowanym 6 IV 1963 r., 32.Pułku Lotnictwa Rozpoznania Artyleryjskiego, stacjonującym na lotnisku Sochaczew – Bielice.

W czasie służby na samolotach: TS-8Bies, Lim 1, Lim 2 i UTI MiG-15 uzyskał sumaryczny nalot 250 godzin.

30 XI 1966 r. o godzinie 12.40 w składzie załogi samolotu szkolno-bojowego UTI Mig-15: pilot – por. pil. Antoni Dąbek, nawigator – por. nawig. Marian Michalski wykonywali na poligonie zadanie sformułowane następująco: „Lot na rozpoznanie celu naziemnego w dzień, trudne warunki atmosferyczne (DTWA)”. Podczas poszukiwania celu, samolot zderzył się z konarami drzew w Ściborowie w pow. Płock. Samolot uległ zniszczeniu, a załoga zginęła na miejscu.

UTI MiG-15 (spotkać można: MiG-15 UTI) w kodzie NATO nazywany „Midget”, był wersją szkolną samolotu MiG-15. Był on pierwszym masowo produkowanym myśliwcem odrzutowym, choć pierwszą konstrukcją odrzutową był niemiecki Messerschmit (Me-262), który chrzest bojowy odbył w 1944r.

Mikojan MiG-15 należał do najnowocześniejszych i najlepszych samolotów lat 50-tych XXw. Nie było w historii takiego samolotu jak MiG-15, którego pojawienie się wywołało prawdziwy wstrząs. Największą sławę zdobył podczas wojny koreańskiej, gdzie to po jego pojawieniu się zakończyła się dominacja lotnictwa USA w powietrzu. Radziecki samolot był zwrotniejszy i szybszy w locie poziomym, ale także na wznoszeniu i podczas nurkowania. Wersja szkolno-treningowa UTI MiG-15 była rekordowo długowieczna, używana w niektórych państwach do końca XX w.

Pogrzeb por. Mariana Michalskiego odbył się z honorami wojskowymi. Trumna ze zwłokami w asyście kompanii honorowej WP wyprowadzona została z rodzinnego domu w Miejskich Polach i złożona do grobu na cmentarzu parafialnym w Przedborzu. W uroczystości tłumnie uczestniczyli mieszkańcy Przedborza i okolicznych wiosek.

Archiwum Sił Powietrznych w Modlinie, protokół komisji powypadkowej; Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie; podręczniki i obserwacje własne autora; fot. W. Zawadzki.

Stefan Symonides